حتماً الان که اسم چای آمد شما هم به فکر نوشیدن یک استکان چایی دبش افتادید. عادتی شادی آفرین که بین ما ایرانیان بسیار محبوب است و طرفدارهای پروپاقرص خود را دارد☕️

در ابتدا همیشه 3 قانون را در مصرف چای به شما می گوییم که همیشه به یاد داشته باشید:

1- چای را داغ ننوشید.

2- چایی را بدون قند، شکر، پولکی و نبات و سایر شیرین کننده های مصنوعی بنوشید و اگر عادت کنید به چایی تلخ خوردن قطعاً برای سلامت شما مفیدتر است و اگر واقعاً نمی توانید و عادت نمی کنید از خرما، توت خشکیده و...  ولی به اندازه و بدون افراط استفاده کنید.

3- بعد از غذا چای ننوشید.

نوش جان!

چای نوشیدنی گیاهی مناسبی است ولی به شرطی که ایرانی، فاقد اسانس، دم‌کشیده و کمرنگ باشد. همچنین چای فاقد اسانس، سرشار از آنتی اکسیدان است.

چای ممکن است موجب ترش کردن شود و در مقابل ممکن است مانع ریفلاکس شود! اما به چه دلیل این دو واکنش متناقض می تواند نتیجۀ خوردن چایی شود؟!

با ما در ادامه مطلب همراه باشید:

چایی دیر دم و زود دم... مسئله این است!

اشخاصی که با نوشیدن چای، ترش می‌کنند اکثراً از چای‌های اسانس‌دار نامرغوب استفاده می‌کنند که به دلیل رنگدهی سریع، دم کشیدن آنها کوتاه است؛ چای‌های معطر و زوددمی که فرصتی برای رها شدن ترکیبات تلخ و گس آنها وجود ندارد؛ اغلب موجب شل شدن دهانه معده و بروز ریفلاکس می‌شوند.

در مقابل، چای‌های دیر دم و گس و تلخ مزه دهانه معده را محکم می‌کند و تقویت‌ کننده اسفنگتر آن است و از بروز ریفلاکس جلوگیری می‌کنند.

چای بهاره گیلان، چای سبز و حتی چای سفید هم اگر به اندازه کافی دم نکشند، نمی تواند کمکی به تقویت معده و دهانه معده بکنند.

مضرات مصرف زیاد چایی

نوشیدن زیاد چای باعث شکنندگی استخوان و دندان‌ها می شود.

همچنین با مصرف زیاد چای ممکن است دچار عوارض منفی رایج کافئین شامل دشواری در خوابیدن، افزایش ضربان قلب، افسردگی، اضطراب، حملات درد و... شوید.

هم‌چنین اگر مصرف چای را کاهش دهید یا آن را کاملا از رژیم غذایی‌تان حذف کنید، ممکن است دچار علائم ترک کافئین (خماری) شوید؛ علائمی مانند سردرد، تحریک پذیری و حالت تهوع.

بهترین زمان برای نوشیدن چای

نوشیدن یک فنجان چای، یک ساعت پس از خوردن غذاهای چرب و سنگین منجر به بهبود جریان خون در عروق معده و در نتیجه کمک به هضم غذاها می‌شود.

بهترین روش دم‌کردن چای

آب را بجوشانید تا یک‌ پنجم آن بخار شود. سپس به ازای هر نیم لیتر آب جوشیده، سه تا پنج گرم چای خشک اضافه می‌شود و روی آن را با دستمال حوله‌ای می‌پوشانند. پس از نیم ساعت دم نوش را صاف کرده و میل می‌کنند.

توصیه های طب سنتی در مصرف چای

  •  افزودن برخی گیاهان معطر به چای، بخصوص گل محمدی تازه و خوشبو، می تواند موجب تقویت و تشدید اثرات مفید چای شود و در کاهش ریفلاکس و ترش کردن مفید باشد.
  • چای سبز دارای خاصیت چربی سوزی، رفع کننده خستگی و حاوی آنتی اکسیدان است، البته توصیه می‌شود در مصرف چای سبز نیز اعتدال رعایت شود.
  •  «سیب و به» را رنده و خشک کرده و به عنوان چای دم کنید؛ این کار به تقویت اعصاب و کاهش افسردگی کمک کند
  • چای به دلیل حرارت مزاجی خود، اخلاط لزج را از مسیرهایی که در آن تجمع یافته‌اند پاک می کند و نوشیدن آن پس از فعالیت‌های بدنی یا فکری موجب رفع خستگی و تسکین ناراحتی‌ها می شود.
  • می‌توان از آن به عنوان نشاط آور بین وعده‌های غذایی استفاده کرد
  • چای می‌تواند موجب افزایش قوای جنسی در افرادی با مزاج سرد و تر شود و چون نوشیدن آن موجب افزایش ترشح عرق و ادرار می شود، پس به دفع مواد زائد بدن نیز از این طریق کمک می‌کند.
  • بهترین چای، چای سفید و پس از آن چای سبز است که خواص آن بیشتر و قوی‌تر از انواع دیگر چای است.
  • بهتر است افراد، بخصوص سردمزاجان، چای را با مصلحات آن یعنی میخک، زنجبیل،دارچین، هل یا زعفران بنوشند.
چایی در طب سنتی